Dag 26-28 Montefiascone-Calcata - Reisverslag uit Calcata, Italië van Frank Dijken - WaarBenJij.nu Dag 26-28 Montefiascone-Calcata - Reisverslag uit Calcata, Italië van Frank Dijken - WaarBenJij.nu

Dag 26-28 Montefiascone-Calcata

Door: Frank van Dijken

Blijf op de hoogte en volg Frank

24 September 2013 | Italië, Calcata

Dag 26 "rustdag" Montefiascone, 65km (= 2249km),
zondag 22 september 2013
Gisterenavond erg gezellig getafeld met Wilma en René plus twee vrienden van hen. Toe een zelfgemaakte Limoncella gedronken uit de vriezer. Hier in Italië kan je voor €11,- een liter pure alcohol kopen. Wie dit jaar nog met de auto naar Italië gaat mag een paar liter voor mij meenemen om Limoncella van te maken.
Na het ontbijt ben ik drinken voor tussen de middag gekocht en ben op aanraden van René naar een aantal mooie plaatsjes geweest. Allereerst deed ik Celleno aan, waar ik een super stijl weggetje heb gereden naar een vervallen stukje stad. Daar een expositie in de stijl van matjesvlechten bezocht. Daarna naar Civita bij Bagnoregio. Het oude stadje ligt op een rots waaromheen alles erodeert. Het achterland ziet er heel mooi uit. Tijdens de lunch heb ik Jenneke gebeld. Zij is vandaag 50 jaar geworden. Vervolgens naar Bolsena gereden en daar aan het meer gezeten, om tenslotte naar Montefiascone terug te rijden. Een relaxt dagje. Morgen stukje originele route rijden en ten westen van Lago di Bracciano naar een ander "vrienden op de fiets" adres. dat wordt Marianne. Op dinsdag terug naar de route en richting Rome en woensdag aankomst Rome!

Dag 27 Montefiascone- Canole Monterana, 94 km (= 2343km),
maandag 23 september 2013
Na het ontbijt voor Wilma wat druiven geplukt die te hoog hangen voor haar en rond half negen vertrokken. Eerst 15 minuten stijgen en vervolgens de afdaling naar de Lago gemaakt. Bij Marta de oorspronkelijke route opgepikt. Eerst nog wat proscuito en bij een bakker een broodje en tien verschillende patisserie gekocht voor tussen de middag. Ik ga weer een proeverijtje houden. Ook vandaag is het stralend weer. Ik ben sinds een dag of 5 gestopt met smeren. Ik heb een lekker kleurtje, al is het meer rood dan bruin, maar dat heb ik mijn hele leven al. Via vals plat 11 km naar beneden, ik weet niet wat ik mee maak! Het is kwart over 10, zit in Tuscánia aan een espresso met een waanzinnig lekker knapperig chocoladebroodje voor €1,60 totaal. Hoe doen ze het voor die prijs. Misschien is de NL horeca gewoon veel te duur. Hier drinkt de helft van de bevolking koffie in een bar met een broodje en gaat vervolgens werken of boodschappen doen. Voor dit soort prijzen kan je dat elke dag doen. Ik ben doorgereden naar Lago di Vico, weer een kratermeer, maar nu met allemaal hazelnootbomen in de omgeving. Het ziet er lieflijk uit. Vervolgens 25 km van de route afgeweken en bij "vrienden op de fiets" overnacht. Het is bij Marianne, een gepensioneerde vrouw die altijd bij Alitalia gewerkt heeft. Ze leeft hier met 3 honden, 2 katten en een papegaai. Ik heb een klein huisje in de tuin. Morgen rij ik dezelfde weg terug om op de Reitsma route terug te komen. Zo kom ik toch nog aan de 2500 km die ik wil rijden voordat ik mijn fiets op transport naar NL zet. Ik heb mij vandaag enorm lopen ergeren aan de Italiaanse wegen en troep in de berm. Soms is de weg oké en dan heb je weer zo'n stuk met gaten en scheuren. Verder flikkeren die Italianen alles in de berm en wordt het vervolgens nooit meer opgeruimd. Blikken, glas, sigarettenpakjes en plastic flessen. Het ligt er al jaren!
Net gegeten met mijn gastvrouw en gezellig gekletst over hoe het leven in Italië. zij vertelde mij dat er veel Italianen geen belasting voor het ophalen van het vuil betalen en daarom de berm gebruiken. Velen betalen ook geen kijk en luistergeld. De eventuele controleurs mogen toch je huis niet binnenkomen. Italië loopt achter en zit diep in de crisis. O ja, de onroerendgoed belasting is afgeschaft, hoera. De gemeentes zitten alleen nu zonder geld.... Nu op de veranda mail, facebook en dit stukje voor vandaag afmaken.

Dag 28 Canole Monterana - Calcata 72km (= 2415km),
dinsdag 24 september 2013
Nog één dag voordat ik Rome bereik. Gisteren toch behoorlijk verbrand. De zo'n was zeker sterker. Toch maar weer gesmeerd. Om half 10 vertrokken. Om 11.00 uur was ik terug op de routen en ik heb net weer mijn koffie met bladerdeeg broodje op. Van hier is het nog maar 90 km, dus vanmiddag nog maximaal 50 en morgenochtend de rest.
Het is nu 16.30 uur en ik zit in Calcata, een kunstenaarsstadje 40 km boven Rome. Marijcke van der Maden woont hier al 40 jaar en heeft een cultureel centrum in een oude graanschuur uit 1632 gemaakt waar musici spelen, tentoonstellingen gehouden worden en soms wat feesten. Zelf maakt ze poppen en marionetten. Ik had dit adres van mijn gastvrouw Marianne van gisteren, maar ze blijkt ook in de bijlage het roadbook te staan. Het is hier heel rustig. Er wonen 60 kunstenaars op de loodrechte tufsteenrots en er zijn 7 restaurantjes, waarvan er vanavond 2 open zijn. Eentje is voor mij al voldoende. Morgen naar Rome!!

  • 24 September 2013 - 18:21

    Renee Korswagen:

    Frank, ik vind het fantastisch wat je doet en ik heb mateloos veel bewondering voor je! Ga je na Rome weer helemaal terug fietsen of pak je lekker het vliegtuig?

  • 24 September 2013 - 18:23

    Twan En Sanne:

    Heel veel plezier tijdens de laatste dag! Geniet ervan en geniet nog veel meer van Rome, echt een super mooie stad! Tot snel.
    Liefs Twan en Sanne

  • 24 September 2013 - 18:49

    Ina:

    Hoi Frank, Geweldig diep respect voor deze prestatie. Nu "samen" gaan genieten van Rome met zijn bijzondere culturele schatten. Bedankt voor de bijzonder leuke reisverslagen, we hebben ervan genoten. Tot ziens in H.I.Ambacht.

  • 24 September 2013 - 18:53

    Ruud:

    Hoi Frank,

    Hoewel je nog 40 kilometertjes moet, nu alvast enorm grote complimenten. Wat een prestatie, 2500 kilometer. Aan de verslagen te zien heb je jezelf ook niet één dag eenzaam gevoeld op je tweewieler. Als jij maar kan kletsen en eten. En dan het liefst met een lekker glaasje erbij he?
    Vanaf morgen eerst even een paar daagjes alleen in Rome bivakkeren en dan komt Christa. Samen ook nog even lekker genieten van Rome. Heerlijke stad.
    Nogmaals, mijn complimenten. Geniet er nog van.

    Groetjes,

    Ruud

  • 24 September 2013 - 19:39

    Sylvia:

    TOP Frank, je bent er bijna!!!

  • 24 September 2013 - 19:40

    Margot:

    Hoi frank, complimenten hoor! Je hebt er een mooie en lekkere reis van gemaakt.
    Geniet van het laatste stukje.

  • 24 September 2013 - 20:42

    Marieke Pit:

    Hoi frank,
    Kijk foto's van steile fietspaden naar een stadje toe, dat je kunt zien dat het afzien is, die zijn ok, maar foto's van koekjes, lekkernijen en patisserie, dat kun je ons niet aandoen!!!
    Wij herinneren ons de combinatie van limoncella met prosecco ... heerlijk bij het warm weer afgelopen zomer!
    Hele fijne dagen in Rome toegewenst, groetjes aan Christa en geniet ze met z'n tweeën in Rome!

  • 24 September 2013 - 21:04

    Ton Retel:

    Hoi hoi Frank
    Toppie joh. Ben toch stiekem wat jaloers
    Wat een geweldige tocht en mooie verhalen. Amuseer je verder en kom als je weer thuis bent toch nog ff naar het zwembad op donderdag
    Of wil je een avondje organiseren ?
    Kunnen we allemaal genieten van je verhalen en foto's
    Groetjes
    Ton

  • 24 September 2013 - 21:39

    Frank Van Dijken:

    Bijna Sylvia, met het wegbrengen van de fiets naar verzamelpunt kom ik boven de beoogde 2500 km.
    Ja Margot, ik zal blijven genieten.
    Nou Marieke, zeker van de lijn, ha, ha! Als je veel sport kan je in principe alles eten en dan is zo'n proeverijtje leuk en lekker. Verder is pure Limoncello uit de vriezer heerlijk; met prosecco heb ik'm niet gedronken.
    Ton, even geen zin in verplichtingen in de vorm van avondje organiseren. Kom denk ik volgende week donderdag wel langs. Wordt er getraind of gedobberd?

  • 24 September 2013 - 22:18

    Marianne:

    Ha Frank, jammer van al dat afval, maar je foto's zijn mooi! Veel plezier in Rome langs de mijlpalen van de Italiaanse kunst- en cultuurgeschiedenis!
    Bas komt zondag in Rome aan. Ik weet nog niet waar hij slaapt, maar vanaf 17 uur wandelen ze vanaf Palazzo Altemps om zich te oriënteren.
    Hij verzamelt maandag om 9 uur op de stoep voor het Palazzo Altemps (Piazza di Sant'Appolinare) en gaat dan naar een aantal vroeg christelijke kerken: Santa Maria Maggiore, Santa Prassede, Santa Pudenzia en San Pietro's in Vincoli. Dan van 13-15 uur lunchen (ja, echt zuid europese tijden!) in het klooster Fraterna Domus (Via Monte Brianzo 62). Daarna gaan ze naar t Vaticaan. Als leraar sluit je zo aan bij de groep, mocht je niet in de rij willen staan!
    Nou geniet ervan Frank. Liefs, Marianne

  • 24 September 2013 - 22:51

    Marianne:

    O ja, t bloemetje: een wilde cyclaam!

  • 24 September 2013 - 23:17

    Elke:

    Alle mensen, je bent er bijna. Wat zal ik jouw verhalen missen. Vanmiddag met Christa een tijdje aan de telefoon gehangen. Ik vind het een heel bijzondere prestatie wat jij gedaan hebt en je hebt er ook nog iets gezelligs van gemaakt. Ik wens jou en Christa hele plezierige dagen in Rome, geniet maar even "kinderloos" van je vrijheid. Een goede reis het laatste einde van je geweldige avontuur (want dat was het toch ook wel) en tot ziens in Rhenen. En nu een dikke knuffel van je trotse schoonmoeder! Groetjes, Elke.

  • 25 September 2013 - 07:41

    Oscar:

    Ha Frank!
    Wat een geweldige reis heb je gemaakt, belevenissen voor het leven om nooit meer te vergeten. Geweldige prestatie Frank! Proficiat! Ben benieuwd naar het temperatuurverloop gedurende de reis. We zullen het volgende week zien als we de temperatuursensoren gaan uitlezen op de computer. Geniet van Rome! Je gooit toch zeker geen ECHT muntstuk in de Trevifontein toch?? Groeten Oscar

  • 25 September 2013 - 14:30

    Frank Van Dijken:

    Nou Oscar, ik gooi er twee met mijn rechter hand over mijn schouder in de fontein. Je komt dan met je partner terug in Rome. Als ik er drie zou doen, dan met een andere partner.....

  • 25 September 2013 - 15:36

    Richard Van Rijn:

    Hey Frank,
    Hoor net van Miranda dat de laatste 40 kilometer er ook op zitten. Geweldige prestatie man. Ik ben trots op je. Nog even genieten in Rome met je vrouwtje en dan weer snel terug naar DVS'69. Verveel me te pletter zonder je, langs de lijn.
    Ga je zien en ben benieuwd naar al je verhalen.

  • 25 September 2013 - 16:04

    Marianne:

    Jojo daar ben je dan in Rome, geweldig Frank!
    Gooi je voor mij ook 2 muntjes in de fontein: gewoon hard roepen "Voor Marianne" ;)

  • 25 September 2013 - 16:38

    Jan Sr.:

    PROFICIAT!!!!!
    ik ben onder de indruk van jouw prestatie. je mag ook wel van geluk spreken om zo'n reis te voltooien zonder materiaalproblemen en zonder fysieke mankementen en de weersomstadigheden zijn toch ook heel gunstig geweest onderweg. ik wens jou en christa nog een paar gezellige dagen in rome en daarna weer een behouden terugkeer in ons eigen land. waar je ook op de fiets heerlijk kan genieten.

  • 25 September 2013 - 19:24

    Hester:

    Tjemig, je bent er al! Gefeliciteerd man, te gek.

  • 25 September 2013 - 23:25

    Oscar:

    Goed zo Frank! Gebruik dan wel muntstukken van 2 euro, dat brengt het aller aller meest geluk!!! En nu? De wandelschoenen aan in Rome! Chiao! Oscar

  • 25 September 2013 - 23:29

    Ramon Harmsen:

    Waanzinnig!!!
    Gefeliciteerd Frank!!!
    Gaaf dat je dit gedaan hebt!
    Gaaf dat wij allemaal mee hebben kunnen genieten van je reis!
    Jammer dat we de verslagen vanaf nu moeten gaan missen...., maar...
    Geniet ervan in Rome de komende dagen!

    PS: .....Eh, volgend jaar dan maar je fietsmaatje ipv duikbuddy......?!

    Tot volgende week misschien

  • 27 September 2013 - 09:15

    Monique:

    Proficiat met het bereiken van rome Frank. Jammer dat we elkaar mis lopen ik ben al zins maandag in Rome heb toch een hotel genomen verbinding naar bracciana is slecht vandaar. Dus mij zie je nier meer zaterdag vlieg ik terug.

  • 27 September 2013 - 10:53

    Maureen:

    Hoi Frank,
    Gefeliciteerd met deze geweldige prestatie! Leuk om te lezen hoe alles gegaan is. Nu lekker een weekend genieten met Christa van de mooie stad. Tot gauw! Groetjes van de buren.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frank

Ik ben Frank van Dijken en 53 jaar oud. Ik ben getrouwd met Christa en heb 4 kinderen. In het dagelijks leven ben ik leraar Wiskunde aan het Insula College in Dordrecht. Naast koken, wijn en duiken heb ik sinds 1,5 jaar fietsen als hobby.

Actief sinds 19 Aug. 2013
Verslag gelezen: 734
Totaal aantal bezoekers 15982

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2013 - 25 September 2013

Fietstocht Rome 2013

Landen bezocht: