Dag 23-25 Siena-Montefiascone - Reisverslag uit Montefiascone, Italië van Frank Dijken - WaarBenJij.nu Dag 23-25 Siena-Montefiascone - Reisverslag uit Montefiascone, Italië van Frank Dijken - WaarBenJij.nu

Dag 23-25 Siena-Montefiascone

Door: Frank van Dijken

Blijf op de hoogte en volg Frank

21 September 2013 | Italië, Montefiascone

Dag 23 Siena - Castelnuovo dell' Abate, 75 km (=2044km),
donderdag 19 september 2013
Boys uitgezwaaid en om 9.00 uur en naar het centrum van Siena gefietst. Tot 11.00 uur rondgelopen. Weer een hele andere stad. Gebogen straatjes, ovaal plein, en een Dome die een hele mooie marmeren vloer heeft, waar 40 kunstenaars gedurende 80 jaar aan gewerkt hebben. Ik denk steeds eentje hoor, maar zo staat het in de boeken. Daarna mijn spullen weer opgehaald bij de hostel en gaan rijden. Lekker op en neer. Je wordt elke dag sterker, dus weer een keer 6% gedurende de 8km met af en toe 10% erbij? Is goed, als we daarna maar weer lekker naar beneden gaan! Bij Montalcino, waar het centrum van de Brunello ligt, bij de coöperatie wijn geproefd, waaronder meerder Brunello's. Gewoon je kaartje van de Wijnkoperij afgeven en zeggen dat je ze in contact zal brengen met een NL importeur en de proeverij is gratis. Bij een 2e had ik er wat problemen mee. Het bleek een heel klein boertje te zijn, die toch een fles open trok. Ik zal mijn importeurs wel op de hoogte stellen, ondanks dat ik sinds januari geen wijnhandel meer heb. In Montalcino een kamer geprobeerd te vinden. Alles vol, tenzij ik een bruidsuite van €115,- (nou Christa, wat vind je ervan?) zou nemen, of €45,- zou betalen voor in een gribus hotelletje. Ik ben doorgereden. Heerlijk 7 km naar beneden, wat kan als je net 8 km gestegen hebt. Onderweg bij een Agriturismo geïnformeerd naar en plekje. Hoppa €85,-, ja dag! Maar daarmee is het probleem van overnachting nog niet opgelost. In Castelnuovo Dell' Abate bleek er ook niets meer te zijn. De plaatselijke kruidenier adviseerde mij het bij de Abbazia di Saint' Antimo te proberen. Om een lang verhaal kort te maken. Ik slaap vannacht in een James Bond-achtige gebouw van de monniken.... De Benedictijnenabdij, door Karel de Grote gesticht, ligt in het dal tegenover mij en zij hebben in 1999 in een berg een paar kamers gemaakt voor zwervers zoals ik. Van buitenaf ziet het er erg futuristisch uit, vandaar de James Bond benaming. Ik ben hier alleen en heb de deur toch maar op slot gedaan, ha ha. Ik mag mijn donatie in de kamer achterlaten en de sleutel morgen inleveren mij de monniken. Bijzonder hè? Het is dus niet zo dat ik bij hen slaap ;-) ,het ochtend gebed mee doe en eet in de refter. Afijn, net lekker gegeten in een restaurantje en de hele tijd gekletst met Marian en Martin uit Cambridge Engeland, die een wandelvakantie houden. Ik schat ze een jaar of 70. Het was erg gezellig. Géén FaceTime, Skype o.i.d., dus lezen over Toscane en op tijd slapen. Een bijzondere dag. Ik ben door de 2000 km heen.

Dag 24 Castelnuovo dell' Abate - Sorano, 77 km (=2121 km),
vrijdag 20 september 2013.
Vannacht in mijn kleren geslapen, omdat ik geen lakenzak of slaapzak bij mij had. Ging prima. Om even na 8.00 uur vertrokken en na de sleutel ingeleverd te hebben bij een monnik inkopen gedaan bij de winkel die mij had doorverwezen naar de abdij. Gelijk koffie gedronken bij hem. Na de eerste klim ontbeten op een veldje met fantastisch uitzicht. Toscane heeft wijngaarden, olijfbomen, cipressen, heuvellandschap met op elk heuveltje een dorpje, huis of kasteel en lekker eten...... Wie voelt zich daar niet thuis. Weer een mooie klim naar Casteldelpiano. Het maakt mij niet meer uit hoe stijl of hoelang een klim is, je moet hem toch doen en als je maar blijft draaien en lekker aan dingen, als zelf een B&B hebben enzo, denkt ben je zo boven. In de middag de laatste heuvels van Toscane achter mij gelaten. Door mijn goede conditie is het mij goed afgegaan moet ik zeggen. Twee vingers in de neus is overdreven, maar het snot voor de ogen was het niet. Naar een B&B in Onana (gesloten) en Sorano gebeld en besloten naar Sorano te rijden wat op een zwaardere alternatieve route ligt. Prima, ik wilde in het weekend toch een extra rondje doen, dus doe ik die morgen voor een deel alvast. Nou blijkt Sorana zo'n plaatsje te zijn die tegen een berg aangebouwd is. Super mooi. Mijn overnachting bleek 6 km verderop te liggen aan de overkant van het dal, dus stijl naar beneden en stijl weer omhoog. Langs uitgehakte graven in tufsteen wand van de Etrusken gereden. Heel bijzonder. De B&B blijkt in een fraai landschap te liggen bij een schapenboerderij. Ik heb een eigen huis met veranda waar ik nu in het zonnetje met wijn, brood, Toscaanse worst en jonge Peccorino dit stukje schrijf. Net gezwommen in het zwembad en mails, Facebook enz doorgenomen. Wasje gedaan en zo uit eten.... Helaas, dat is 6 km verderop, maar vrij vlak heb ik mij laten vertellen. Morgen naar Lago di Bolsena, wat het grootste kratermeer van Europa is van ca 16 bij 10 km. Ik slaap daar van de route af bij een "vrienden op de fiets". Ik blijf daar 2 nachten en doe op zondag een rondje Lago en een stuk standaard route die ik door de alternatieve route gemist heb.
Mail ik net mijn volgende overnachtingsadres, geeft de eigenaar, Bruno, aan dat hij een cave heeft en een proeverij verzorgt. Ik met een stel uit Modena (haar vader maakt de échte Aceto Balsamico di Modena) en een vrouw uit het Italiaanse gedeelte van Zwitserland die het beste Engels spreekt plus de eigenaar naar een oud Etruskies graf waar hij zijn proeverijtjes voor de toeristen geeft. Daar zijn Chardonnay en Vermentino gedronken zo uit de bolle fles getapt van 54 liter en gesproken over de graven, wijn maken, eten enz. Met wat tolk werk kwamen we er prima uit. Ik ga zo met de Zwitserse vrouw en het stel uit Modena uit eten. Vooraf een lepeltje échte Balsamico de Modena van 20 jaar oud geproefd. Net stroop met een mild zuurtje, waanzinnig.
Net weer terug van diner. We zijn net in een restaurant geweest dat diep in gewelven uit tufsteen gehouwen plekje verborgen lag in Sorano. Via allerlei tappetjes er gekomen en traditioneel Toscaanse gegeten. Een soort bonensoep, zonder soep...?! Er zat onder andere witte boenen, graan en ham in ter plekke peper en olijfolie erover en rozemarijn. Een heerlijk recept uit ca 1100. Verder nog een speciale lasagne en lekkere wijn. Tot slot natuurlijk espresso. Die Italianen praten alleen maar over eten, heerlijk. Een leuke avond met leuke mensen.

Dag 25 Sorano - Montefiascone, 63km (= 2184km),
zaterdag 21 september 2013
Ik ging pas om 01.00 uur naar bed, omdat ik nog veel foto's te kantelen had en mijn half flesje Chianti nog niet leeg was. Tegen 09.00 uur eruit en ontbeten op de veranda. Bij de keramiekcursus gekeken de de meiden doen en rond tien uur vertrokken. Na 10 km weer zo'n waanzinnig stadje tegen de berg gebouwd, Pitigliano. Rond de middag inkopen gedaan en nu zit ik te schrijven en te eten aan Lago di Bolsena. Ik blijf hier nog wel een uurtje, want ik heb net een zeikpoot gehad en mijn schoenen en sokken zijn aan het drogen. Vervolgens doorgereden naar Marta en langs het meer naar Montefiascone, waar de wijn "Est, Est Est !" vandaan komt. Een pittige klim naar het stadje dat een paar honderd meter boven het meer uitsteekt. Ik zit in een voorstander bij een NL gezin uit het onderwijs, die eerder gestopt zijn met werken en hier een huis gekocht hebben. Wat B&B erbij en "vrienden op de fiets" plus wat lesgeven op een internationale school en Wilma en René hebben het naar hun zin. Straks om 20.00 uur met elkaar eten. Er komen ook nog vrienden van hen mee eten dus dat wordt vast gezellig. Morgen blijf ik aan de oostkant van het meer en ga ik oude mooie stadjes vertellen, maar dat beschrijf ik morgen. Voor nu stop ik en ga ik posten.

  • 21 September 2013 - 19:39

    Laura:

    Hoi Frank leuke foto's. Zeker die van door de 2000 km heen. Je blijft het goed naar je zin hebben. Zeker qua kerken, italiaans eten en qua italiaanse natuur.
    Nog een paar dagen en dan op naar Rome bezichtigen. Ik wist niet dat jij zo van kerken hield. Veel succes met de laatste loodjes. Mijn vader vindt je verslagen ook zo leuk! En blijven draaien he! Gr. Laura














  • 21 September 2013 - 20:19

    Jan:

    Hoi Frank, ik heb weer genoten van je reisverslag. Wat een geweldige reis met heel veel eetavonturen maak je toch!! Goed om te vernemen dat het zo goed met je gaat wat de conditie betreft en ook je ontmoetingen met al die verschillende mensen zijn boeiend.
    Blijf genieten en gezond en op ons feest zal je nog heel veel te vertellen hebben.
    Hartelijke groeten, Jan sr.

  • 21 September 2013 - 20:28

    Elke:

    Nu weet ik al bijna niets meer te schrijven en dat wil wat zeggen. Niet sprakeloos maar "schrijfloos". Wat een heerlijke verhalen van jouw, je valt wel met de neus in de boter met als je eet- en wijnavonturen. Dat is aan jou besteed. De foto's zien er meestal supergezellig uit. Hier is het gelukkig weer droog en het schijnt ook warmer te worden. Vandaag de hele middag in de tuin gewroet, buiten gespeeld heet dat bij ons. Een paar weken geleden een besmette tekenbeet opgelopen en nu 4 weken aan de antibiotica. Dat krijg je als je groene vingers hebt. Dan wordt je kennelijk gestraft. Als jouw reis erop zit zullen we je verhalen missen, dat weet ik zeker. Groetjes en tot je volgende relaas. Elke.

  • 21 September 2013 - 22:34

    Frank Van Dijken:

    Laura, inderdaad bleivuhh draaiijeh! Ik ga de bergen missen, zeker weten.
    Jan, eten blijft zo lekker en gezellig!
    Elke, als je nog wat meer verhalen wilt lezen moet je naar:
    www.weekbladdebrug.nl waar je ook mijn stukjes kan lezen. Ga dan naar "archief" en selecteer een week binnen een pdf bestand, blader erdoor en je komt wekelijks mijn stukje tegen. Op het laatst van een stukje verwijs ik naar het onderwerp voor de volgende week. Zelf vind ik ze erg leuk.

  • 21 September 2013 - 22:56

    Ina:

    Hoi Frank, mooie verhalen en voor ons een stukje herkenning ook de foto's. Inmiddels vorder je gestaag en tussendoor worden je smaakpapillen op een plezierige manier geprikkeld. Veel succes met de laatste loodjes maar met jouw opgebouwde conditie gaat dat vast en zeker lukken! Hopelijk kom je nog wat culinaire verrassingen tegen. Cari saluti. Chris & Ina

  • 22 September 2013 - 10:05

    Oscar:

    Ha Frank, mooie verhalen en een geweldig avontuur! Die Italianen kunnen er wat van in de keuken, daar kunnen we nog veel van leren. Je bent er nu bijna, wat zal dat afkicken worden.... Mooie foto's! Geniet van het laatste stukje!

  • 22 September 2013 - 10:27

    Hans:

    Hoi Frank, Het is nu helemaal duidelijk dat door het hebben van wat meer tijd de "fietstocht" overgegaan is naar het verbinden tussen eet en drink gelegenheden. Eigenlijk is je stage in de keuken dus nu al begonnen. De Italiaanse keuken ga je zo goed kennen. Geniet er maar van en vergeet niet dat je ook nog moet fietsen. Let wel op gedurende het laatste stuk, want het zijn wel rare jongens die Romeinen.

  • 22 September 2013 - 11:53

    Elke:

    Wees gerust, Frank, jouw verhalen in "De Brug" lezen wij ook. Met je moeder had ik het deze week nog over jouw Himalayaplannen jaren geleden. Wij bleken allebei blij, dat het toen niet doorging. Wat je nu doet is toch wel andere koek en vast wel gezelliger en voor ons geruststellender. Zo zijn moeders nu eenmaal. Veel plezier verder. Gr. Elke.

  • 22 September 2013 - 12:37

    Rob Lobrink:

    Hi Frank,

    Wat een gave reis man. Spijt dat ik alleen de eerste 800m met je ben meegereden. Waar ga je volgend jaar heen........

  • 23 September 2013 - 23:29

    Sheila:

    Gaat nog steeds voor de wind Frank! Het helpt natuurlijk wel als je steeds van die bourgondische uitspattingen in het vooruitzicht hebt, dan wil je wel fietsen!! Geniet er nog maar even lekker van, nu het nog kan, wij zijn hier al bijna toe aan blaadjes vegen al is het nu nog best lekker zacht buiten!
    Tot de volgende ronde maar weer!

    Groetjes van ons 4 en

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frank

Ik ben Frank van Dijken en 53 jaar oud. Ik ben getrouwd met Christa en heb 4 kinderen. In het dagelijks leven ben ik leraar Wiskunde aan het Insula College in Dordrecht. Naast koken, wijn en duiken heb ik sinds 1,5 jaar fietsen als hobby.

Actief sinds 19 Aug. 2013
Verslag gelezen: 748
Totaal aantal bezoekers 15984

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2013 - 25 September 2013

Fietstocht Rome 2013

Landen bezocht: