Dag 19 -22 Bologna-Siena - Reisverslag uit Siena, Italië van Frank Dijken - WaarBenJij.nu Dag 19 -22 Bologna-Siena - Reisverslag uit Siena, Italië van Frank Dijken - WaarBenJij.nu

Dag 19 -22 Bologna-Siena

Door: Frank van Dijken

Blijf op de hoogte en volg Frank

18 September 2013 | Italië, Siena

Dag 19 rustdag Bologna, 18 km (= 1758 km), zondag 15 september 2013
Ik heb vandaag de eindplanning gemaakt en aangezien er nog heel veel geklommen moet worden, m.n. in Toscane waar geen recht stukje weg is, maak ik de etappes wat korter en bezoek ik na vandaag steden voor maximaal één of twee halve dagen.
Om 11.00 uur naar Bologna gegaan en begonnen met een espresso en croissant met chocopasta. Heerlijk. Bologna heeft één van de grootste en best bewaarde stadskernen van Europa. Kenmerkend zijn de porcini, de arcades, die in verschillende stijlen gebouwd zijn. Er had vanochtend een halve marathon plaatsgevonden, dus ik kon bij sponsoren nog een lekkere espresso en 2 wijntjes proeven. Er stond zelfs een tent waar ze verse pasta maakten met saus. In NL ondenkbaar bij een festival. Verder rondgeslenterd en een paar mooie kerken bezocht, waaronder de Basilica de San Perionio, de Santo San Stėfano. Daarnaast een museum met oude (race) fietsen, schilderijen en allerlei gebruiksvoorwerpen bekeken. Bologna heeft ook haar eigen scheve toren, dus naar Pisa hoef ik ook niet meer.... Ik heb genoten van Traiteurs met hammen, kazen en pasta's, waaronder verse gevulde ravioli's. Zelf vanavond aan de antipasta gegaan. Ik heb een gekookte visfilet in zuur en en olie, een plak aubergine met diverse gekruide groente met een gedroogde tomaat erop en als toetje torta ricotta limo. Dat samen met olijven en een flesje Oltrepo Pavese van Pinot Nero, een licht sprankelende wijn en Frankie is weer verzadigd, verkwikt en enigszins aangedikt.
Het regent zowaar, maar morgen zal het weer lekker zijn.

Dag 20 Bologna - Florence, 114 km (= 1872 km), maandag 16 sep. 2013
Om 8.00 uur het schamele ontbijt, wat normaal is voor Italië verorberd en vol goede moed vertrokken. Monique uit Soest heeft zichzelf opgeblazen en is in Florence gestopt en gaat waarschijnlijk met de bus/trein naar Rome. Ik maak de etappes iets kleiner er ga op en neer en heen en weer naar Rome.
Het is nu 11.40 uur en het gaat lekker. Eindelijk weer lekker klimmen. Na een 20 km begon het klimmen en nu zo'n 15 km verder houd ik een 2e stop. De eerste was 1 km geleden, waar een aantal families wijn, brood en salami gebruikten bij een mooi uitzicht vlak voor Loiano. Ik werd uitgenodigd, moest mee eten en drinken en er werd gesproken over mijn reis en kunst. Één man was kunstenaar en was aan het schetsen. Nu mijn verdiende espresso en chocoladecroissant. De weg tot de klim was mooi, rustig en glooiend. Ik genoot ervan. Wat een verschil moet dat zijn met het weekend als de motoren je om de oren vliegen. Het is vandaag ook genieten van de natuur, die ik een verademing vind na de Po vlakte. Het is heuvelachtig en hier en daar heb je een dorpje. De weg bevatte bij de beklimmingen wel veel scheuren. Meerdere eekhoorntjes en fazanten gezien. Verder rijpe zonnebloemen die als stokstaartjes recht op stonden. Nu richting Passo della Raticosa en Passo della Futa. Vanmiddag nog 2 reeën op 5 m afstand gezien. Mooi!
Het is nu 19.00 uur en ik heb mij toch niét ingehouden en ben na de 2 passen doorgereden naar Florence, waar ik in een jeugdherberg zit. Het kwam eigenlijk, omdat er zich geen geschikt slaapadres voordeed. Ik verrek het om >€50,- te betalen voor een overnachting. Tot nu toe is de gemiddelde overnachting €22,- maar dan moet je wel genoegen nemen met voor de helft jeugdhotelletje en "vrienden op de fiets" adressen. Nou het doorrijden betekende dat ik nog een keer 8 km noest klimmen. Maar het ging goed en ik werd beloond door een heerlijke lange afdaling. Vandaag totaal 1830 meter geklommen. Zoveel heeft Frankie nog niet gehad op één dag. En wie zijn ook in de jeugdherberg? Juist de Brabanders. Zij hebben er anderhalve dag over gedaan. Morgen blijven ze ook in Florence en trappen dan in één keer door naar Rome. Ik heb 2 dagen meer, dus zie nog wel hoe ik die ga invullen. Eerst morgen de stad bezoeken. Vanavond geen zin om te eten in de stad, dus heb ik genoegen genomen met spaghetti met pesto uit de magnetron uit de bar hier. Morgen ga ik weer wat lekkers uitproberen.

Dag 21 rustdag Florence, 15 km ( =1887 km), dinsdag 17 september 2013
Een luid zoemende en aanvallend mug hield mij vannacht aardig uit mijn slaap. Dat samen met een uitgezakt bed en hoera, leve het goedkope leven in een jeugdhotel. Het huis heet Ville Camerata en is vóór 1437 gebouwd. Van eerder zijn er geen gegevens. Het heeft eeuwen als huis gefungeerd en in 1955 door het toeristen kantoor aangekocht om er een jeugdhotel in te maken. De vloeren, schouw en ornamenten zijn allemaal nog aanwezig.
Om een uur of 10 met de fiets naar de stad gegaan, waar ik stopte bij een plaatselijk binnen en buitenmarkt. Rondgesnuffeld en een espresso en panini met ham gebruikt. Vervolgens naar Piazza del Duomo. Wat een mensenrassen op het plein, in de rij en ongetwijfeld ook in de Dome. Hier moet je 's morgens vroeg komen. Ook elders in het centrum massa's toeristen met gidsen, niet normaal. Alleen Orsammichel in gegaan, een kerk waar haast niemand was. Prima zo. Hij is heel symmetrisch en heeft mooie fresco's.
Toen met de fiets weer terug naar mijn marktje waar ik lekker spinazie gnocchi, met rode romige saus en een dulce in de vorm van bladerdeeg met een vulling van chocola en noten.
Met de fiets naar Ponte Vecchio, maar wat een drukte weer. Afijn, over de rivier de Arno en geprobeerd een ommetje te maken. Nou weten die Romeinen niet veel van fietsvriendelijk verkeer en zonder tegen éénrichtingverkeer in te zijn gegaan had ik nog steeds rondgedwaald in deze, voor mij te drukke stad. Geef mij dan maar Verona of Bologna.
Vanavond een pizza en dan morgen richting Sienna.

Dag 22 Florence - Siena, 82km ( =1969 km), woensdag 17 sep. 2013
Vandaag weer met de doortrappers gefietst. Dit is nu echt de laatste dag, omdat zij zondagmiddag al vlak voor Rome willen eindigen en ik wil de woensdag daarna pas in de voormiddag aankomen. We vertrokken om half negen en zeiden Ed en Pien gedag die gisteren aankwamen en vandaag in Florence blijven. Zij gaan via Assisi naar Rome. Met een : " tot volgende week woensdag 20.00 uur bij de Trevi fontein" zijn we vertrokken. Vandaag veel op en neer. Totaal 1145 m omhoog. De komende dagen wordt een reeks van landschappelijk erg mooie etappes door Toscane. Na een km of 15 kwam er een deviatione. Normaal trap ik gewoon door, maar nu was de weg weg. Hier in Italië geven ze één maal aan welke richting je uit moet en voor de rest bekijk je het maar. Nou dat hebben we geweten. Nu na 20 km zitten we weer op de route. We hebben ondertussen weggetjes van ik denk 15 % gehad en Ser een gebroken ketting. Gelukkig was het 2tandjes van de sluiting, zodat we met een tang de reparatie konden uitvoeren. Net als ik hebben ze geen kettingtang bij zich, maar ik heb bij rijwielhandel Oosthoek nieuwe spullen erop laten zetten dus dat scheelt. Fiets en berijder doen het prima. Ik ben aan het picknicken en de boys eten wat op een terras. Straks door en een nieuwe ketting scoren. Afstanden hier in Toscane en de Apenijnen zijn wel anders dan daarvoor. Nog een gedachte van vanochtend toen ik na boodschappen de boys moest inhalen:
Fietsen in Toscane en in NL vergelijk ik met werken. In NL fiets je bijna altijd vlak en hoop je op weinig wind en regen. Dat is als gewoon je werk doen en hopen op geen tegenslag/tegenwerking. Het uitrijden, de voldoening na werken is vaak van korte duur. Echter fietsen in Toscane is als hard werken, bergen verzetten en grenzen verleggen. Als je dan boven bent wacht er een schitterend uitzicht en als toetje een heerlijke lange afdaling die proeft als een dulce, het zoete toetje, na een zware maaltijd.
Om 16.00 uur waren we in Siena en hebben een biertje gevat, zoals de mannen dat noemen. Er zijn 2 persoons kamers. Ziet er goed uit. Morgen een paar uur Siena en dan weer verder. Voor op zaterdag en zondag heb ik overnachtingen bij een NL stel die in Montefiascone bij Lagos di Bolsena wonen en "vrienden op de fiets" een overnachting aanbieden. Zie er naar uit. Ik ga die zondag een rondje meer en een stuk alternatieve route erbij rijden. Ook daarna heb ik nog een extra dag over. De invulling daarvan ga ik nog bedenken. Morgen ga ik door de 2000 km grens.

  • 18 September 2013 - 22:09

    Ton Retel:

    hoi hoi Frank
    ik heb nu weinig tijd om te geageren
    maar mooie verhalen en zeker ook een geweldige tocht
    sterkte. en tot schrijfs, ziens
    ton

  • 18 September 2013 - 22:46

    Sylvia:

    Over de Italiaanse keuken heb je meer te vertellen dan over de Duitse schnitzels, veel plezier je laatste week.

  • 18 September 2013 - 23:17

    Oscar Bijl:

    Ha Frank,
    Je gaat geweldig goed man! Ja de Italiaanse keuken is geweldig, genieten!
    Succes met de laatste loodjes, blijvuh draaijuh met die trappers....
    Mooie verslagen van de etappes.
    Ik zou zeggen eet smakelijk verder :-))
    Groeten vanuit een koud en nat Nederland.
    Oscar

  • 19 September 2013 - 08:22

    Marianne:

    Ha Frankie, ik geniet met je mee hoor door die mooie verhalen. Ja in Florence moet je weten waar je moet zijn, maar de gebouwen, pleinen en beelden zijn al mooi; heb je de Ponte Vecchio nog gezien? Bas gaat 29 september naar Rome en Florence met school. Mss zien jullie elkaar in Rome, ik schrijf je nog wel waar hij heen gaat die zondag en maandag. Geniet van je bergjes! Liefs, Marianne

  • 19 September 2013 - 09:40

    Marianne:

    Ik zat op m'n werk nog stiekem even naar je profiel te kijken: heel mooi die foto van de Ponte Vecchio met duifje! Mxxx

  • 19 September 2013 - 09:53

    Marieke Pt:

    Ha Frank, geniet van je verhalen! Italië is wel jouw land wat eten en drinken betreft niet?!
    Fijn dat alles zo voorspoedig verloopt! groetjes Marieke Pit

  • 19 September 2013 - 11:21

    Elke:

    Nou Frank, het blijft plezierig om jouw verhalen te lezen. Vannacht nog even geprobeerd, maar het was zo veel, dus nu maar even verder gegaan. Sienna herinner ik me als een heel lief stadje met en muur erom heen, waar op je kon lopen en een standbeeld van de componist Puccini. Van de Ponte Veccio (als dat is wat ik bedoel) in Florence heb ik nog nachtmerries van al die etalages met parelkettingen en de drukte. Behalve van het fietsen en de natuur geniet je kennelijk gelukkig ook van het eten onderweg en de mensen, die je ontmoet. Ga zo door zonder pech met de fiets of wat dan ook. Je heb op "het weekeinde" begin oktober heel wat te vertellen. Goede reis verder, Elke.

  • 19 September 2013 - 11:45

    Laura:

    Hoi Frank iedere keer weer leuk om je verslagen te lezen. Echt geweldig. Italie is jouw land qua eten. Leuk om steeds die Brabanders tegen te komen en mee op te fietsen. Je kan echt trots zijn op jezelf na deze enorme fietstocht. Straks echt van Rome genieten, vergeet de audiotour niet te doen he in het Colosseum. Mijn moeder heeft inmiddels ook al je verslagen gelezen. Geniet van je laatste stuk en tot het volgende verslag groetjes Laura

  • 20 September 2013 - 13:49

    Fred:

    Hoi Frank

    Leuk om je verslagen te lezen man en het gaat je dus goed af zo op de fiets. ook fijn dat je leuke contacten opdoet op zo'n reis, lijkt mij ook wel wat. Alleen dat fietsen staat me dan weer tegen, maar wie weet ga ik nog wel eens een grote wandeling maken of zo.
    Suc6 met de laatste etappes. Fred

  • 20 September 2013 - 21:37

    Jeroen En Wilma:

    Frank,
    Leuk hoor die verhalen.
    2000 km grens fantastische prestatie.
    Veel succes met de laatste km's
    Jeroen en Wilma

  • 22 September 2013 - 20:44

    Ton Wijsman:

    Leuk om die verslagen steeds te lezen, zo zijn we toch een beetje bij je. Je maakt een boel mee zeg, wel heel gaaf. En ook stoer dat je dit doet. Zo te leze gaat het allemaal prima dus dat gaat wel goed komen. Ze hem op!

    Ton

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frank

Ik ben Frank van Dijken en 53 jaar oud. Ik ben getrouwd met Christa en heb 4 kinderen. In het dagelijks leven ben ik leraar Wiskunde aan het Insula College in Dordrecht. Naast koken, wijn en duiken heb ik sinds 1,5 jaar fietsen als hobby.

Actief sinds 19 Aug. 2013
Verslag gelezen: 1156
Totaal aantal bezoekers 15986

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2013 - 25 September 2013

Fietstocht Rome 2013

Landen bezocht: