Dag 16-18 Verona-Bologna - Reisverslag uit Bologna, Italië van Frank Dijken - WaarBenJij.nu Dag 16-18 Verona-Bologna - Reisverslag uit Bologna, Italië van Frank Dijken - WaarBenJij.nu

Dag 16-18 Verona-Bologna

Door: Frank van Dijken

Blijf op de hoogte en volg Frank

14 September 2013 | Italië, Bologna

Dag 16 rustdag Verona, donderdag 12 september 2013
Vandaag een hoop gestapelde oude stenen bekeken. Dat klinkt barbaars, maar wat een historie herbergt er hier in Verona. Ik heb vanochtend ontbeten met Dominique en Eddy. Dominique is 21 jaar en studeert en Eddy is 57 jaar en werkt voor BASF in Japan. Vooral met Eddy vanavond veel gekletst over Duitsland, nazi's, Amerika enz. Ik ben om 10.00 uur vertrokken en ben tot 16.30 uur gaan lopen door Verona. Ik heb 3 kerken bezocht, de Kathedraal, de St. Fermo en de St. Anastasia. De één nog mooier met marmer en fresco's dan de andere. Daarna nog naar de arena, die er al 2000 jaar staat en tenslotte naar het huis van Julia. Wat een poppenkast, maar wel grappig. Verder veel steegjes, restaurantjes, kookzaken, traiteurs en ijswinkels, echt Italiaans.
Vanavond had ik mij ingeschreven voor de daghap en wat schetst mijn verbazing? Ben ik de enige in een eetzaal. Nou de spagetti met rode saus (inclusief foto voor "de Brug", omdat het onderwerp voor komende week is:
" Spagetti breien of Spagetti eten" ? Ach lees of download volgende week maar het artikel ) en de aubergine met wat vlees en wijn smaakte prima. Later op de avond kwamen de 4 Brabanders weer en hebben besloten morgen verder te gaan, hoewel ik eerst de 4e kerk nog wil bezoeken. Ach ik zie morgen wel.

Dag 17 Verona - Fratta, 103 km (= 1640 km), vrijdag 13 september 203
Weer een aparte dag. Vandaag een vlakke rit door de Povlakte. Een gebied dat eruit ziet als NL, met landbouw, wat slootjes, vandaag een Holandse lucht en zeer vlak. Alleen de huizen, veelal in mindere staat dan bij ons en de boomsoorten verraden dat we ons niet in NL bevinden. Daarnaast het klimaat. Ik begrijp dat jullie te maken hebben met een koude en natte nazomer, terwijl wij vandaag een graad of 30 met windje om de oren kregen. Heerlijk om te fietsen. De wegen waren, in tegenstelling wat ik jullie de vorige keer melde gemiddeld in een betere staat en waren rustig. Ik heb vandaag met de 4 Brabanders gefietst en ik moet zeggen dat de km dan vanzelf gaan. Gewoon wat kletsen en je bent zo weer een uur verder. Onderweg kwamen we weer Ed en Pien tegen, waarmee we geluncht hebben. We slapen vannacht met z'n zevenen in een oude watermolen, waar we na een kwartiertje wachten werden ontvangen door de eigenaar en onder de veranda aan de wijn, brood, kaas en panchetta werden gezet. Geen straf. De familie is nu aan het koken en wat we krijgen weten we niet. Erg leuk moet ik zeggen. Morgen 100 km naar Bologna.

Dag 18 Fratta-Bologna, 100 km (= 1740 km) zaterdag 14 september 2013
Gisterenavond werd het met z'n zevenen een feestje! Heerlijk gegeten en gedronken.
- antipasta met prosciutto, panchetta, fricandeau, ricotta met kruiden, ruccola en diverse soorten brood
- cappellaci di zocca, ravioli gevuld met lange fles pompoen die een beetje zoete aardappelstructuur heeft. Wat boter eronder en een takje sali erbij
- dikke spagetti al dente met een vleessausje
- kalkoenplak met pancetta, biefstukreepjes, gegrilde courgetterolletjes, gekookte flespompoen en aardappels in olie en rozemarijn.
- dolce: soort chocoladeboterplak, amaretto ijsbolletje en bolletje tiramisu.
Daarbij 2dozen wijn en 9 biertjes. Dat klinkt wat netter....
Monte Del Fra, Costoza doc.
Cantina di Custoza doc. uit Verona
60% Garganega, Fernanda, Tocai (Friulano), Trebbiano di Soave
Een lekkere wijn, mn door dat beetje Tocai denk ik. Gaf wat geur van banaan en boter af. De rode wijn was een Cabernet Sauvignon uit de streek en we kregen van een oude schoenmaker (schoenen á 1000-1500 euro) nog een fles prik bij het dessert, een soort muscato 'd Asti. Om half één rolde we ons bedje in.
Netjes fris en fruitig, onze afdronk is prima, om 7.00 uur opgestaan en om halfnegen vertrokken. Weer een dagje alleen rijden. Vandaag gaat het naar Bologna, via Ferrara. Een voortzetting van gisteren qua gebied. Na Bologna komen de Apenijnen gevolgd door Toscane. Daar zal de natuur weer mooier worden en zal ik de laatste 600 km nog ruim 7000 m moeten stijgen! Het was een hele rustige trip vandaag. In Ferrara een broodje gekocht en een gevlochten broodje met pancetta. Ik zit nu brood en kaas te eten met water en dit dagboek te schrijven. Straks neem ik mijn intrek weer in een jeugdherberg en morgen doe ik Bologna een dagje aan. Ik schrijf dan ook mijn column voor " de Brug" van komende week. Het is momenteel 25-27 graden. Echt een mooie temperatuur.
De jeugdherberg blijkt een soort minicamping te zijn met wat bungalows waarin
Een paar stapelbedden staan. Het functioneert. Ik ben boodschappen gaan doen heb vanavond uit het vuistje een halve kip en uit een blikje doperwten, olijven met gekruide ketchup gegeten Twee joghurtjes en een flesje wit erbij. Lekker hoor! Er is een soort huiskamer waar een tv staat en WIFI is, waar ik dit verslag schrijf en straks nog FaceTime met thuis en een artikel schrijf voor "de Brug". Tot over een dag of drie.

  • 14 September 2013 - 22:23

    Sanne & Twan:

    Bon giorno!
    Erg leuk alle verslagen. We hebben ze allemaal met plezier gelezen!
    Geniet van de laatste dagen en vergeet vooral niet te blijvuh draaijuh =)
    Veels liefs,
    Sanne en Twan <3 (kleinerdandrie)

  • 15 September 2013 - 09:46

    Hans:

    Je begint al aardig op te schieten. Als je nu al in Bologna bent dan is het nog maar een dagje naar Firenze. Ik begrijp dat dit ook een erg mooie stad is met natuurlijk veel kathedrale gebouwen, pleinen en vergeet vooral die brug met huizen niet. Heel apart. Mooi dat je door het stevig doorfietsen je wat tijd overhoud om wat te bekijken. Houden zo ! Het is duidelijk dat je geniet van de Italiaanse steden en vooral van die beruchte keuken. Een beloning voor het stevig doortrappen. Groeten Hans

  • 15 September 2013 - 10:14

    Sheila:

    Gaaf allemaal Frankie!! Ik krijg alleen elke keer zo'n enorme trek van al dat lekkers dat je opsomt! Hoop wel dat je met veel inspiratie voor nieuwe gerechten terugkomt, dan kunnen we mooi eens een Italiaans avondje organiseren!
    Je hebt er trouwens nog steeds flink de vaart in, kun je straks in Rome heerlijk nagenieten, daar is die prachtstad heel geschikt voor!

    Liefs,
    Sheila (& slobbers)

  • 15 September 2013 - 15:28

    Elke:

    Jouw verhalen worden steeds gezelliger, Frank, en vooral die van de natjes en droogjes. En zo af en toe leuk reisgezelschap is natuurlijk ook niet te versmaden. Ondanks dat ik er niet van zou kunnen genieten vanwege de olijfolie, lijken al die Italiaanse gerechten en hapjes me heerlijk. Geniet er maar van. Nooit geweten dat jij graag kerken etc. bekijkt. Alhoewel wij in de vakanties dat ook wel graag doen. Hier is het regen, zon en wind en wat koel, maar gelukkig hebben wij in Rhenen alles behalve te klagen gehad. Daar zien wij elkaar dan hopelijk weer over kleine 14 dagen en jij komt dan vast niet uitgepraat. Leuk, hoor. Groetjes, Elke.

  • 15 September 2013 - 17:01

    Ina:

    Hoi Frank,
    Mooie verhalen en je maakt van alles mee.Gezellig dat je ook "lotgenoten" ontmoet. Volgens mij geniet je enorm van alle cultuur en ook van de Italiaanse keuken! Dit gaat zeker en aantal mooie recepten opleveren.
    Verona mooie stad met veel historie.(vorige jaar geweest) Heb je nog gezongen (ha,ha)in de arena met die geweldige akoestiek?
    Inmiddels vorder je gestaag naar je einddoel,waar jullie samen lekker kunnen genieten.. Ik kijk uit naar je colum in De Brug a.s. woensdag.Veel succes met de komende kilometers en geniet ervan.

  • 15 September 2013 - 19:23

    Monique:

    Heerlijk Frank zo al jin kan schrijven. Ik heb er vrede mee dat ik gestopt ben ga nu rust houden en fijn als je mij meent op je bagage drager wie weet tot ziens en geniet toch ook van de mooie alpenine.

  • 15 September 2013 - 20:19

    Ramon Harmsen:

    Nou Frank, als jij zo door blijft fietsen, kun je net zo goed - met een mooie omweg evt. - ook terugfietsen en samen met Christa naar Rome vliegen; hoef je ook niet te tobben met je fiets in het vliegtuig....
    Groeten, Ramon

  • 16 September 2013 - 12:47

    Menno:

    Hoi Frank

    Wat een mooie avonturen en wat een prestatie!
    Leuk om alles zo mee te kunnen beleven!

    Menno

  • 16 September 2013 - 13:08

    Remko:

    Ha Frank,

    Leuk verslag! ga zo door. Ik hoop dat je de Apenijnen en Toscane goed verteert. De laatste loodjes....

    Het is een mooi avontuur en volgens mij ook goed voor de lijn (ondanks alle Italiaanse culinaire uitspattingen)?

    gr Remko

  • 18 September 2013 - 18:21

    Monique:

    Hoi frank hier een groet hoe is het? Hierr ok wacht met Rome tot man er is .

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frank

Ik ben Frank van Dijken en 53 jaar oud. Ik ben getrouwd met Christa en heb 4 kinderen. In het dagelijks leven ben ik leraar Wiskunde aan het Insula College in Dordrecht. Naast koken, wijn en duiken heb ik sinds 1,5 jaar fietsen als hobby.

Actief sinds 19 Aug. 2013
Verslag gelezen: 963
Totaal aantal bezoekers 15929

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2013 - 25 September 2013

Fietstocht Rome 2013

Landen bezocht: